X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

SZANUJ SWOJE CIAŁO JAK ŚWIĄTYNIĘ, A NIE JAK MASZYNĘ! – wywiad z fizjoterapeutką Moniką Mackiewicz

13 lip 2022

Zarówno praca fizyczna, jak i siedząca negatywnie wpływają na nasz kręgosłup. Jeśli zaniedbujemy ten aspekt, szybko pogarsza się nasze zdrowie – tak fizyczne, jak i psychiczne. Jak jednak pracować nad kondycją kręgosłupa, a zatem całego ciała, mając niewiele czasu? Czy to w ogóle możliwe? O tym rozmawiamy z fizjoterapeutką Moniką Mackiewicz.

Rehabiznes: W pracy spędzamy bardzo dużo czasu. Często jest to większy wydatek energetyczny niż „tylko” 8 godzin dziennie. Nasze ciało zmaga się zatem z wysiłkiem fizycznym, ale niekoniecznie zdrowym dla kręgosłupa. Przyjmujemy bowiem niefizjologiczne pozycje, co owocuje rozmaitymi dolegliwościami. O ćwiczeniach nie pamiętamy lub mówimy, że nie mamy na nie czasu. Czym to grozi?

Monika Mackiewicz: Brak czasu na zadbanie o siebie to podstawowa wymówka dopóty, dopóki kondycja zdrowia fizycznego i psychicznego zacznie ograniczać naszą funkcjonalność do tego stopnia, aż to dosadnie poczujemy.

Moim mottem przewodnim jest SZANUJ SWOJE CIAŁO JAK ŚWIĄTYNIĘ, A NIE JAK MASZYNĘ!

Mackiewicz

Nasze zdrowie niszczymy od wczesnych lat dzieciństwa z różnych powodów. Więc ono z nawiązką może nam się odwdzięczyć. Przyznam szczerze, że sama zdążyłam tego doświadczyć. Nadmiar pracy, treningów, brak wypoczynku i niedojadania doprowadził do spadku odporności w taki sposób, że konsekwencje przebytego zapalenia oskrzeli ciągnęły się za mną przez ponad pół roku. Po tej nauczce nigdy już nie doprowadziłam siebie do takiego stanu.

Rehabiznes: Czy uważa Pani, że znalezienie czasu na zadbanie o siebie, przy absorbującej pracy, obowiązkach domowych i chęci zachowania równowagi w życiu prywatnym, jest możliwe?

M. Mackiewicz: Znalezienie dla siebie 30 minut dziennie na poprawę swojej sprawności nie powinno być żadnym wyczynem w porównaniu do tego, ile czasu zajmuje nam przeglądanie mediów społecznościowych lub oglądanie seriali/filmów. Tym bardziej, że chociażby przy włączonym filmie można zrobić całkiem przyjemny trening.

Polecam jednak pozbyć się z domu telewizora. O dziwo, znajdzie się wówczas mnóstwo wolnego czasu, i zapewniam, zdrowie psychiczne będzie działać bez większych zarzutów. Nadmienię też, że dorośli są najlepszym wzorcem do naśladowania dla swoich dzieci – przez przykład, a nie wykład.

Myślę, że najlepszym środkiem do utrzymania dobrostanu zdrowia i zadowolenia jest ustalenie i trzymanie się priorytetów, które konsekwentnie powtarzane, przerodzą się w zdrowe nawyki.

Rehabiznes: Mamy zarówno za sobą, jak i wciąż przed sobą, sporo wyzwań i przeszkód. Chociażby pandemia, która również wszystkich Polaków na stosunkowo długi czas zamknęła w domach. Czy to jeden z powodów pogorszenia się zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego?

M. Mackiewicz: W ostatnim czasie społeczeństwo zostało podane wielu czynnikom stresogennym. Zamknięcie w domach oczywiście odbiło się na jakości zdrowia, zwłaszcza psychicznego, pociągając za sobą zdecydowanie pogorszoną sprawność fizyczną u dzieci i dorosłych.

Nieustannie zwracam uwagę na to, że CIAŁO TO WYTWÓR UMYSŁU – dlatego myśli i przekonania będą się odbijać na zachowaniu i działaniu, w stałej powtarzalności schematów nawykowych dotyczących stylu życia, dbania o siebie, odżywiania. Umysł i ciało to integralne połączenie. Dlatego nie można mówić o dobrostanie zdrowia mając na uwadze tylko ciało. Ponieważ jakość sposobu, w jaki o nie dbamy, zaczyna się w głowie.

Rehabiznes: Wróćmy do tego, jak zadbać o kręgosłup, gdy zmuszeni jesteśmy do wielogodzinnej pracy przy biurku. O czym powinniśmy pamiętać i jak unikać negatywnych w skutkach błędów?

M. Mackiewicz: Zacznijmy od samych mebli, aby tych błędów jak najmniej popełniać przy ich wyborze – dostosowanie krzesła w taki sposób, aby pomagało zachowywać wszystkie krzywizny kręgosłupa w czasie pozycji siedzącej.

Biurko – blat biurka nie może posiadać żadnych zaokrągleń i wgłębień. Ponieważ są one najczęstszą przyczyną powstawania wad postawy lub pogłębiania tych już istniejących.

Należy jak najczęściej zwracać uwagę na pozycję ciała i weryfikować ją tak często, aż stanie się to naturalnym odruchem przyjmowania prawidłowej postawy. Ten odruch częstego korygowania swojej postawy można zaobserwować u sportowców.

Dzięki temu nawykowi kształtować będzie można czucie głębokie swojego ciała.

Warto też na początku przyzwyczaić się do częstego przeglądania się w lustrze, aby zauważać np. zgarbione plecy, i reagować ściągnięciem łopatek.

Oczywiście mówię tu o tych podstawowych formach ergonomii. Niwelowanie złych nawyków i uświadamianie błędów jest w dużej mierze pracą indywidualną z drugim człowiekiem.

Rehabiznes: Czy i jakie korzyści przynosi taka praca nad swoim ciałem i kręgosłupem? Na co możemy liczyć, gdy dbamy o ciało nie tylko w czasie pracy, ale i w znacznie szerszym kontekście, także emocjonalnym?

M. Mackiewicz: Warto być świadomym wpływu emocji na swoje ciało. Ponieważ ta wspaniała świątynia, w  której mieszka Twój Umysł i serce, będzie Ci służyć jeszcze bardzo długo…

I nie chodzi tu tylko o to, aby dążyć do szablonowego ideału sylwetki czy zwiększenia obwodu mięśni w niezdrowy dla organizmu – zwłaszcza dla układu nerwowego – sposób, np. nadmierny przyrost mięśni.

Ale dążyć do tego, aby żyć w zgodzie ze swoim ciałem pod względem jego estetyki oraz harmonii. Decydując się na wybór aktywności sportowej dobrze jest uwzględnić swój rodzaj zainteresowań i poziom sprawności. Chodzi o to, by aktywność fizyczna sprawiała nam przede wszystkim frajdę i dawała poczucie zadowolenia.

Mackiewicz

Ruch

I co najważniejsze! Ruch przynosi satysfakcję z osiąganej sprawności, odczuwanej atrakcyjności. To inwestycja, która zwraca się w formie rozwoju zarówno intelektualnego, duchowego, jak i fizycznego.

Zapędzamy się niekiedy w szalony wir pracy, wrzucając w siebie, jak do śmietnika, przetworzone jedzenie. Narażamy na długotrwały stres psychikę przez byle jakie relacje i byle jaki styl życia działając w schematach - od - do.

Wypierając tym samym naukę najwyższej jakości kultury dbania o swoje człowieczeństwo.

Bardzo istotne jest także słuchanie potrzeb swojego ciała. Ono potrafi sygnalizować, wystarczy tylko chcieć na to zwrócić uwagę. Niestety zanik świadomości swoich integralnych potrzeb, emocji, asertywności,  radości i odwagi – będzie sprzyjał rozwojowi depresji, frustracji i zaowocuje zablokowaniem autoekspresji.

Rehabiznes: Dziękujemy za rozmowę i zapraszamy do odwiedzenia bloga Pani Moniki Mackiewicz – SiłaSpokoju.com, na którym jako fizjoterapeutka z 10-letnim doświadczeniem pisze m.in. o tym, w jaki sposób aktywność fizyczna wpływa na rozładowanie napięć psychosomatycznych.

Zdrowie seksualne w gabinecie fizjoterapeutycznym
x
Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco zapisz się na newsletter