X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

MobileMed, czyli mobilne rozwiązanie dla fizjoterapeutów

19 października 2020

Czy praca fizjoterapeutów polega jedynie na przyjmowaniu pacjentów w gabinecie? A co w przypadku, gdy gabinet przyjedzie do pacjenta? O ciekawym pomyśle na biznes, rozwoju i wyzwaniach opowiedział nam dr n. med. Tomasz Chomiuk, fizjoterapeuta i wiceprezes MobileMed.

***

Dziękujemy Panie Tomaszu za możliwość przeprowadzenia wywiadu z Panem. Działalność MobileMed opiera się na rehabilitacji z dojazdem do pacjenta. Proszę nam przybliżyć jak i kiedy zrodził się pomysł na właśnie taką formę?

Pomysł zrodził się dawno temu, bo w roku 2004. Jeszcze w czasie studiów przystąpiłem do Inkubatora Przedsiębiorczości i wziąłem udział w konkursie, który był szansą na dofinansowanie działalności. Mój biznes plan był na drugim miejscu pośród 80 innych. Dzięki dofinansowaniu zakupiłem przenośny sprzęt do zabiegów a prywatne pieniądze zainwestowałem w kursy terapii manualnej. Dzięki nabytym umiejętnościom i urządzeniom, którymi wspomagałem się w pracy mogłem przenieść gabinet do domu pacjenta.

Początkowo pracowałem samodzielnie, ale po pewnym czasie ilość pacjentów była zdecydowanie większa niż moje możliwości czasowe. Zauważyłem, że taki rodzaj usług bardzo podoba się pacjentom. Przez 10 lat rozwijałem ten biznes samodzielnie do momentu, kiedy nie spotkałem tzw. Anioła Biznesu, który zaproponował mi zainwestowanie dużej jak dla mnie sumy pieniędzy i założenie spółki. Tak powstał Mobilemed, który jako pierwszy wprowadził na rynek określenie „mobilnej fizjoterapii”. Na początku działaliśmy jedynie w kilku miastach z kilkunastoma fizjoterapeutami na pokładzie. Od tamtego momentu do spółki dołączyło kilku inwestorów a dzięki ich pieniądzom mogliśmy rozwinąć firmę, która obecnie posiada w zespole ponad 140 fizjoterapeutów w ponad 80 miastach Polski.

 

"Myślę, że za kilka lat usługi telemedyczne będą miały swoich zwolenników i wykorzystywane będą na co dzień w określonym zakresie tam, gdzie ma to sens."

 

Jak wygląda taka wizyta u pacjenta? W jaki sposób fizjoterapeuta oraz pacjent powinni się do niej przygotować?

W Mobilemed mamy opracowany szczegółowy dokument, opisujący standard wizyty u pacjenta, ale nie chcę tym zanudzić czytelników. Omówię jedynie kilka najważniejszych punktów. Na początku ważne jest samo umówienie się na wizytę. Podczas rozmowy telefonicznej zbieramy bardzo ogólny wywiad z pacjentem, tak aby określić z czym ma największy problem i jakiego rodzaju terapii potrzebuje. W obecnej sytuacji wymagana jest jeszcze ankieta dotycząca COVID. W czasie rozmowy telefonicznej pacjent jest też informowany o tym jak przebiega wizyta i jak ma się do niej przygotować. Każdy z naszych fizjoterapeutów ma przenośny stół oraz odpowiedni sprzęt pomocniczy do pracy z pacjentem.

Aktualnie mamy obowiązek dodatkowego zabezpieczania siebie i pacjenta w czasie wizyty (maseczki, rękawiczki). Wizyta rozpoczyna się oczywiście od wywiadu i oceny funkcjonalnej pacjenta, po której fizjoterapeuta przystępuje do terapii. Oczywiście zwracamy uwagę odpowiednią dezynfekcję sprzętu przed i po wizycie, dysponujemy materiałami jednorazowymi i odzieżą na zmianę. Po terapii pacjent otrzymuje wskazówki dotyczące np. autoterapii lub ćwiczeń do samodzielnej realizacji.

Sytuacja pandemiczna spowodowała wzrost aktywności w Internecie. W swojej ofercie posiadacie Państwo telerehabilitację. Czy pomysł pojawił się z powodu lockdown’u? W jaki sposób może to uzupełnić rehabilitację na żywo?

Uruchomiliśmy usługę telerehabilitacji, ale nie cieszy się ona większym zainteresowaniem. Pomimo tego, że badania nad tą formą prowadzenia terapii dowodzą jej skuteczność, to część fizjoterapeutów i pacjentów ma inne zdanie na ten temat. Do zmiany naszych przekonań i nawyków trzeba bardzo dużo czasu a lockdown dokonał się z dnia na dzień. Myślę, że za kilka lat usługi telemedyczne będą miały swoich zwolenników i wykorzystywane będą na co dzień w określonym zakresie tam, gdzie ma to sens. Należy pamiętać, że zdalna forma terapii czy diagnostyki jest narzędziem wspomagającym i nie zastąpi kontaktu z żywym człowiekiem. Uważam, że o ile niektórych zabiegów nie jest w stanie zastąpić np. terapii manualnej, to może być świetnym sposobem na prowadzenie terapii ruchowej w trybie zdalnym.

****
"Pieniądze wydane na działania Corporate Wellness sprawiają, że pracownik jest bardziej wydajny i rzadziej korzysta ze zwolnień lekarskich."

 

Jak porównałby Pan fizjoterapię u pacjenta do tej w gabinecie? Jakie udogodnienia i wyzwania mogą pojawić się w obydwu formach?

W gabinecie łatwiej jest zgromadzić większą ilość sprzętu do terapii fizykalnej, diagnostyki czy przyrządów do ćwiczeń, przydatnych w pracy z niektórymi pacjentami. Z doświadczenia wiem, że pacjenci wolą zaprosić do siebie fizjoterapeutę głównie z powodu oszczędności czasu i wygody. Po zabiegu w domu mogą odpocząć i się zrelaksować, zamiast tracić czas i nerwy na stanie w korkach.

Warto wspomnieć o posiadanym przez MobileMed programie wellbeing skierowany do firm. Pracownicy posiadający dobre zdrowie psychiczne i fizyczne są bezcennym dobrem. Czy świadomość pracodawców w tym kierunku się zmienia i chętnie korzystają z takich usług?

Świadomość pracodawców zwiększyła się bardzo w ostatnim czasie. Ponad 10 lat temu, kiedy zaczynaliśmy oferować firmom programy prozdrowotne, niewiele z nich wiedziało na czym to polega. Corporate Wellness był znany tylko przed duże organizacje międzynarodowe, które swoje doświadczenia z krajów bardziej rozwiniętych przenosiły na nasz grunt. W tych firmach nikt się nie dziwił, że pracownik ma przerwę na masaż w czasie pracy. Nasze rodzime przedsiębiorstwa 10 lat temu reagowały na naszą ofertę w różny sposób – był śmiech, zdziwienie a nawet złość. Tylko nieliczne firmy wiedzą, że inwestycja w zdrowie pracownika się opłaca. Pieniądze wydane na działania Corporate Wellness sprawiają, że pracownik jest bardziej wydajny i rzadziej korzysta ze zwolnień lekarskich.

 

"Od początku przyszłego roku będziemy również zobowiązani do przejścia z papierowej formy prowadzenia dokumentacji na elektroniczną."

 

Posiadacie Państwo szeroką gamę grup wiekowych w zabiegach – zaczynając od dzieci, a kończąc na seniorach. Czy to właśnie rodzaj działalności pozwolił Państwu na dotarcie do tak różnych odbiorców?

Większość fizjoterapeutów w ramach swojego rozwoju zaczyna się w czymś specjalizować. Aktualnie mamy w zespole ponad 140 mobilnych fizjoterapeutów w ponad 80 miejscowościach w całej Polsce. Przyjmując osobę do zespołu zwracamy szczególną uwagę w czym dany fizjoterapeuta się specjalizuje. Dzięki takiemu podejściu dajemy pacjentom najlepszą opiekę i sprawiamy, że fizjoterapeuta realizuje się w takiej pracy, która najbardziej go interesuje.

Jeszcze na zakończenie poprosimy o krótką refleksję z Państwa strony. Według Państwa obecnie przed jakimi wyzwaniami stoją fizjoterapeuci oraz osoby prowadzące działalność w branży rehabilitacyjnej?

Największym wyzwaniem są zmiany, które się już rozpoczęły przez wejście ustawy o zawodzie fizjoterapeuty. Chodzi głównie o obowiązki, które fizjoterapeuci powinni wypełniać. Jednym z przykładów jest prawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej i zachowywanie odpowiednich standardów określonych przez ustawodawcę oraz Krajową Izbę Fizjoterapeutów. Od początku przyszłego roku będziemy również zobowiązani do przejścia z papierowej formy prowadzenia dokumentacji na elektroniczną. Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w obsłudze aplikacji mobilnych i systemów elektronicznych to może być to dla niego dodatkowe utrudnienie.

Dziękujemy!

x
Zapisz się do newslettera