X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Mięśnie głębokie – za co odpowiadają i na czym polega trening na nich się skupiający? Wywiad z fizjoterapeutką!

03 sie 2022

Czym są mięśnie głębokie, jakie spełniają funkcjach i jak je trenować? O tym rozmawiamy z fizjoterapeutką Moniką Mackiewicz.

Rehabiznes: Za co odpowiadają mięśnie głębokie?

Monika Mackiewicz (MM): W obrębie kręgosłupa lędźwiowego wytwarzają one istotne dla utrzymania jego krzywizny ciśnienie śródbrzuszne. Zabezpiecza ono przede wszystkim przed pogłębianiem się lordozy lędźwiowej.

Prawidłowe napięcie mięśni głębokich w odcinku piersiowym zapobiega powstawaniu kifozy piersiowej, a co za tym idzie zmniejszenia wentylacji oddechowej, ograniczenia mobilności klatki piersiowej oraz stawów barkowych.

Mięsnie głębokie dna miednicy natomiast utrzymują w prawidłowej pozycji narządy znajdujące się w miednicy, a także mają wpływ na funkcjonowanie pęcherza moczowego. Między innymi odpowiadają za utrzymywanie moczu.

Poza tym pełnią ważną rolę w kształtowaniu świadomości ciała w trakcie wykonywania ruchu w bezpiecznym zakresie. To dzięki nim możemy odczuwać, w jakiej pozycji jest nasza sylwetka np. podczas siedzenia. Natomiast ich wzmocnienie pozwala wtedy na ergonomiczne jej przyjmowanie lub skorygowanie.

Rehabiznes: Na czym polega trening skupiający się na mięśniach głębokich tułowia?

MM: Trening ten polega na długiej i – muszę zaznaczyć – trudnej pracy. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Po pierwsze mięśnie głębokie są trudne do świadomego czucia ich napięcia w porównaniu do wizualnego napięcia mięśnia bicepsa.

Poza tym ich kształtowanie jest związane ze świadomym ustawianiem swojej sylwetki np. w pozycji stojącej oraz w trakcie chodu.

Utrzymanie prostej sylwetki, zachowanie prostych pleców w trakcie chodu, poruszania się, siedzenia, świadczy o dobrym napięciu mięśni głębokich, a co za tym idzie zachowanej propriocepcji – czucia głębokiego ciała.

Dlatego w trakcie pracy z klientem zaczynam od  nauki świadomości ciała w trakcie chodu, siedzenia, stretchingu. To jest niezwykle ważne, ponieważ klient musi wiedzieć, jak używać mięśni głębokich w prostych czynnościach funkcjonalnych, a nie tylko na sali ćwiczeniowej. Dążę do tego, aby wyrobił sobie nawyk poprawiania się i prostowania sylwetki. Wtedy, gdy jest on w stanie samodzielnie to kontrolować i czuć, mogę powiedzieć śmiało, że praca nad poczuciem świadomości ciała, wykorzystywaniem samodzielnie mięśni głębokich do poprawy sylwetki, została rzetelnie odrobiona.

Rehabiznes: Fitball – trening z piłką jest w Twojej ofercie. Na czym polega i jakie przynosi korzyści?

MM: Treningi z piłką wzmacniają w dużej mierze mięśnie głębokie stabilizujące kręgosłup. Ćwiczenia z piłką są wykorzystywane nawet w korektywie wad postawy dzieci i dorosłych. Ale nie tylko. TRENING FITBALL pozwala także wrócić kobietom do formy sprzed ciąży i wzmocnić mięśnie dna miednicy po porodzie.

Dodatkowo samo siedzenie na piłce zmusza mięśnie pleców do tego, aby utrzymywać je proste w siedzeniu. Buduje się wtedy dobry nawyk zwracania na to uwagi, zwłaszcza u osób, które pracują przy biurku.

Stretching na piłce zlikwiduje również napięcia mięśniowe, a kształtowanie równowagi w celu utrzymania się na piłce dodatkowo poprawia czucie ciała w ruchu.

Prowadząc treningi zależy mi na tym, aby rozwijać ciało w bardzo szerokim aspekcie kondycji i psychomotoryki.

Dlaczego? Ponieważ ciało i umysł to integralne filary człowieka wspomagające jego samoświadomość czucia ciała w ruchu. „Dogadywanie się” ze swoim ciałem jest jednym z istotnych elementów w procesie osiągania konkretnych efektów w sposób bezpieczny, stopniowo. Co ważne, chodzi również o to, by uzyskane efekty utrzymywać na poziomie, który we własnym odczuciu jest zadowalający.

Edukujący producent sprzętu - wywiad z firmą BardoMed
Jak wygląda dostęp do terapii SM w czasach pandemii? - wywiad z Prezesem Centrum Rehabilitacji w Bornem Sulinowie
Amnezja pośladkowa – czym jest zespół martwego pośladka?
SZANUJ SWOJE CIAŁO JAK ŚWIĄTYNIĘ, A NIE JAK MASZYNĘ! – wywiad z ekspertem
x
Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco zapisz się na newsletter